Zo daagt Vrijopnaam de energiemarkt uit met eigen zonneparken
publicatie Sprout
Woensdag 18 mei 2016
Wat is Vrijopnaam?
Een energieleverancier, die klanten zelf energie laat opwekken met zonnepanelen. Klanten kopen het recht op de stroom van een of meerdere zonnepanelen van een van parken die de startup zelf aanlegt. De startup richt zich daarmee vooral op mensen die zelf geen zonnepanelen op hun dak willen, of kunnen, hebben. Zoals huurders en bewoners van appartementen. De zonnepanelen zijn niet gekoppeld aan je woning, waardoor klanten flexibel zijn bij verhuizingen.
Zonnestroom voor daklozen, zo omschrijft de startup het. “Mensen denken bij zonnepanelen vaak nog aan ‘gedoe’”, zegt Wijnen. “Maar wij ontzorgen juist maximaal.” Vrijopnaam heeft een ACM-vergunning voor de levering van energie aan huishoudens, dus gebruikers kunnen hun totale energiebehoefte afnemen bij de startup.
Zij kunnen overigens ook klant worden zonder direct (het recht op) zonnepanelen te kopen, maar krijgen bij binnenkomst sowieso een paneel gratis. Vervolgens kunnen zij panelen bijkopen. De overige energie koopt Vrijopnaam in, naar eigen zeggen gegarandeerd 100 procent duurzaam en van Nederlandse bodem. Er worden geen kortingen, maar ook geen vertrekboetes, gehanteerd. “Wij willen een transparant en flexibel aanbod neerzetten”, zegt Wijnen.
Wijnen ziet zijn bedrijf als challenger, "maar we benadrukken dat mensen hun eigen energie opwekken. Omdat dat financieel slim is, 100 procent duurzaam is en uit Nederland komt, omdat je daarmee nieuwe parken kan laten bouwen en omdat het ontzettend leuk is. Je versnelt de energietransitie door bij te dragen aan het bouwen van nieuwe parken.”
Wie zitten er achter?
Drie oprichters: Bas Wijnen (43), Casper Hengst (46) en Mark Kluytmans (49). Wijnen was de afgelopen 10 jaar partner bij een consultancybureau (Morgens). ”Ik dacht, dit ga ik niet tot mijn 65ste doen. Dan moet je ergens de switch maken”, licht Wijnen zijn stap naar het ondernemerschap toe. ”Ik vind het heel leuk om nieuwe dingen te doen, mijzelf uit te dagen.”
Wat hem aansprak was de b2c-markt, “met alle impact die je daar kunt maken. En de luis zijn in de pels van de grote energieleveranciers, waar we op een rebelse en positieve manier tegenin willen gaan. Ik vind het een prachtig beeld dat wij met z’n drieën dezelfde dienst kunnen leveren als zij met duizenden mensen.“
Kluytmans en Hengst zijn de ervaren techneuten (werktuigbouwkunde en elektrotechniek) die weten hoe je een zonnepark en de bijbehorende ict kunt laten draaien, zorgen dat alle data verwerkt wordt en bij kunt houden wie wat opwekt.
Wat is het verdienmodel?
Vrijopnaam leeft puur van de verkoop van abonnementen voor de toegang tot stroom (6,25 euro) en gas (6,25 euro). Traditionele spelers verdienen nu aan vaste leveringskosten, een maandelijkse fee om toegang tot het netwerkt te krijgen en een winstmarge op het verbruik van stroom en gas. “Die laatste component is echt old school”, zegt Wijnen. “Naarmate jij meer opmaakt, wordt de leverancier rijker. Dat hij een winstmarge legt op jouw verbruik, dat vinden wij niet zuiver.”
Het geld van de zonnepanelen (99 euro per paneel) gaat 100 procent naar een aparte coöperatie. Met dat kapitaal worden nieuwe zonneparken aangelegd. “Wij hoeven niet te verdienen op de opbrengst van het park. Dat vergroot de haalbaarheid van zo’n project”, zegt Wijnen. “Veel projecten komen er nu niet doordat projectontwikkelaar financieel rendement eist. Onze parken hoeft alleen maar break-even te draaien.”
Hoe ver is de start-up?
De startup bemachtigde in november een ACM-vergunning voor de levering van energie aan huishoudens. Dat is een behoorlijke klus, zegt Wijnen. “Je moet bewijzen dat je ‘betrouwbaar’ genoeg bent, dat je klanten aankunt, rekeningen uit kunt sturen, etcetera."
Vrijopnaam ging op 19 april live, met 15.000 zonnepanelen verdeeld over 4 zonneparken. Deze maand werd de eerste deal gesloten voor een volledig eigen zonnepark. De startup mikt voor het einde van het jaar op 5000 klanten en 25.000 afgenomen panelen. “Uiteindelijk willen we enkele tientallen parken bouwen, met 100.000 klanten. Het hangt een beetje af van de grootte per park hoeveel zonneparken we tegen die tijd hebben.”
Nog geld nodig?
De drie oprichters financierden zelf het startkapitaal, dat zou voldoende moeten zijn voor het binnenslepen van de eerste 5.000 klanten. “Voor de coöperatie hebben we nog heel veel kapitaal nodig, dat houdt nooit op. Een park kost een paar ton tot een paar miljoen. Daarvan moet je sowieso ongeveer 20 procent zelf financieren, de rest kan via de bank.”